vrijdag 6 januari 2017

Onze eerste cheque....

Lang, lang geleden had ik in Nederland een chequeboek, dat was geloof ik nog voor de tijd van de betaalkaarten. Ik vond het een vreemd, onhandig ding om mee te nemen. Lang en smal, het paste nooit in de handtas. Weinig gebruikt dus. De betaalkaarten waren heel wat handzamer. Wanneer verdwenen ze? Ik weet het niet eens meer. 2005? Eerder? Later? Het was ook de tijd dat het digitale bankieren in kwam. Je kon les krijgen hoe dit te doen. Apps op de computer.

In Nederlandse ging ik op pad met mijn bankpas en een klein beetje contant geld.
In India ga ik op pad met heel veel contant geld en een bankpas om als het nodig is weer geld uit te ATM te halen.

India is bezig aan een inhaalrace. Na eindeloze worstelingen om een bankrekening te krijgen, kunnen we nu ook digitaal bankieren. Naar wie? Geen idee, maar het idee is mooi. De site is zo uitgebreid dat ik moed moet verzamelen om hem te gaan bekijken. Te leren wat en hoe. Je kunt er veel mee, maar je kunt geen cursus volgen hoe te gebruiken. N├║ zou ik dat graag gedaan hebben. Ik, die al jaren alle bankzaken per computer betaal en regel, kijk hier met grote ogen naar mijn digitale bankaccount. We hebben ondertussen een goed contact met de bankmanager die als hij ons ziet aankomen al weet dat er “problemen” zijn. Een korte opsomming: geen geld kunnen krijgen uit de ATM met onze bankpas. (wisten wij veel dat je die erin moet steken en hem er ook direct weer uit moet halen) Geen kruisje in het systeem zodat wij met de pas geld uit de ATM mogen halen. Geen mogelijkheid om de pin te wijzigen (moet op de ATM bij een nieuwe pas. Per sms krijg je een OTP en dan kun je verder.) Na 15 keer naar de bank en veel studie op ons digitale account, kwamen we erachter dat we niet de juiste landencode hadden en zo dus ook geen sms konden krijgen. Klein detail niet? Bij controle op de bank zelf bleek het op verschillende plaatsen verkeerd te staan. Allemaal opgelost. Maar je voelt je soms een kind dat nieuwe leerstof maar niet onder de knie kan krijgen. We worstelen wat af.
Bij iedere transactie krijg ik nu een SMS. Hoeveel geld er opgenomen is bij de bank, als er een foute pincode gebruikt is, hoeveel er afgeschreven is voor het treinticket en de volgende sms hoeveel de bank aan kosten rekent. We hebben de E-Wallet nog maar niet geïnstalleerd op de telefoon, dat zou een beetje teveel van het goede zijn. Even rustig aan. Komt nog wel.

Maar nu de cheque. Toen wij de bankrekening aanvroegen, zette de manager een kruisje bij het chequeboek. Later werd deze keurig thuisgestuurd. Maanden lag hij ongebruikt. Tot voor kort.


Door de beperkte hoeveelheden geld die je op dit moment uit de ATM mag halen, zouden we moeite hebben gehad om het bedrag bij elkaar te krijgen voor zeg maar de maandelijkse huur. “Waarom betaal je niet per cheque? vroeg een bekende. Per cheque? Is dat hier mogelijk? Natuurlijk bleek dat mogelijk, graag zelfs. En zo schreven wij om onze huur te betalen onze eerste cheque uit. Gelijk maar voor twee maanden tegelijk, minder cheques en minder gedoe. Er mag geen enkele verbetering in de cheque staan...alles moet ingevuld (ook de datum) anders wordt hij niet door de bank geaccepteerd.

Voor mij blijft het een contradictie, het geneuzel om een niet ingevulde datum tegenover de wens om het hele land digitaal te maken. Een cashloze economie is het volgende doel van P.M. Modi. We hebben hier nog wat stappen te maken. Veel mensen hebben nog steeds geen bankrekening (wel een mobiele telefoon) en in de winkels pinnen? Ja, het kan in de grote steden steeds meer, maar hier in het achterland een pinautomaat in de winkel? Voorlopig een vrome wens.

Het is wel grappig dat we ondertussen zo gewend zijn aan de “contante economie” dat we op plaatsen waar we makkelijk kunnen pinnen toch cash betalen. Ook wij moeten weer om!

Geen opmerkingen: