zaterdag 30 januari 2016

Mother Kali

De tempel op de ashram is gewijd aan de godin Kali. Er zijn zoveel voor mij onbekende goden en godinnen in de Hindoe godsdienst dat ik eigenlijk ook geen idee had, hoe deze godin er nu uit zou zien en wat haar betekenis was. Ik wist alleen dat eigenlijk alle goden en godinnen een afsplitsing van Brahman zijn, die de: „de oorsprong, het zijn“ is. De eerste keer dat ik het beeld van Kali in de tempel zag, was ik gewoon een beetje geschokt. Wat een afschrikwekkend beeld! Kali is zwart, echt diepzwart, heeft een lange rode (bebloede) tong die ze ver uitsteekt, opengesperde grote ogen en ze draagt een ketting van schedels. Het beeld van Kali is niet een keurig en kleurig beeld dat je met India of het geloof verbindt, nee, dit is een beeld waar je niet vrolijk van wordt.
Waarom heeft Amma nu net dít beeld, net déze godin gekozen.....

Vandaag zijn we samen met een dame gaan lopen naar de plek waar de ashramolifant „woont“. Een wandeling van ruim een kwartier over de ashram heen, door een gat in de muur heen om dan de gewone paden en wegen te volgen. Vroeg in de morgen is het een prachtige wandeling, je komt langs „gewone“ huizen, ziet de mensen bezig en verbaas je over de samenwerking tussen de vastgeketende zwarte koeien en een soort reiger. De reiger zit vlak naast de koe en pikt snel de vliegen, muggen en andere insecten op, voordat ze op de koe gaan zitten. Je ziet oude hutten, mooie nieuwe huizen, lege stukken land. Overal is zand. Het is hier geen vruchtbare grond, maar alles is gebouwd op zand, superfijn wit zandstrand-zand. Als er groen is moeten de mensen daar veel moeite voor doen. Kokospalmen staan er wel, die groeien blijkbaar overal. Het stuk grond waar de olifant staat is 3 jaar geleden aangekocht en was één grote zandvlakte, verteld onze begeleidster. Je kunt het bijna niet voorstellen als je naar het groene gebied kijkt waar nu o.a. een groentetuin is waar alles biologisch verbouwd wordt. Naast de palmen, staan er ook bananen-, en papaja bomen. Keurig in de rij. Voor mij moeten ook de groentebedden recht zijn, maar dat werkt hier blijkbaar niet zo. Het ziet er nogal rommelig uit. Doet niets af aan het resultaat, maar het oog wil ook wat niet?

Als we teruglopen naar de ashram omdat de olifant meegenomen is om eten te zoeken, komt ons een groep van denk ik 15 tuinwerkers tegemoet die naar hun seva/werk gaan. Westerse jongeren waarvan het merendeel vrouw is. Ze dragen allemaal een plant in een pot of een klein boompje. Voor iedereen is duidelijk dat wij geen Indiase mensen zijn. De groep loopt ook niet mediterend of hun mantra herhalend midden op de weg. Nee, de groep loopt met een soort lege blik ons tegemoet. Ze gaan langs ons heen zonder te kijken, zonder te groeten, hun blik gericht op eigenlijk niets. Lege blikken. Geen herkenning, geen warmte, geen groet. Ik ben zo verbaasd over dit gebeuren, dit genegeerd worden dat ik als vanzelf begin te groeten. „Good morning“, „good morning“. Een paar mensen groeten ons terug, anderen lopen door alsof ze mij niet horen. Die mensen geven mij bijna het gevoel dat ik een Dalit ben, een mens die tot de laagste kaste behoord. Niet waard om....

Ik merk dat ik excuses voor hun gedrag zoek. Misschien waren ze wèl aan het mediteren, misschien mochten ze niets zeggen... maar helemaal geloven doe ik het niet. Ik heb ondertussen teveel van die blikken op de ashram gezien.
In de juiste kleding, rug recht en neus omhoog. Ik zie ze langs gaan als ik aan de thee zit, achter de computer of niets doe. De Bijenkorf in 10-voud, à la Harrods dus. Veel Indiase mensen gaan opzij. Ik niet, ze kunnen me wat.

Mother Kali is de juiste keuze van Amma. Kali is o.a. de vernietiger van het ego.
Ze heeft nog heel wat werk te doen.



Amritapuri, 29-1-2016  

1 opmerking:

Anoniem zei

Kali is toch een slechte god? Zo werd deze eel vertaald in " Indiana Jones "

Wat een vreemde reactie van die andere groep
Winnie